We Become What We Behold

We Become What We Behold er et spill som tar med spilleren på en opplevelse på hvordan mediene kan polarisere et samfunn til å frykte «de andre» ved å spille på de som er annerledes. Spilleren skal ta bilder i en folkemengde, hvor målet er å sette de opp mot hverandre.

Polarisering i mediene kan være en utfordring fordi det kan føre til at folk får en skjev eller ensidig forståelse av saker, hendelser og politiske standpunkter. Dette kan føre til at folk danner sterke meninger om ting uten å ha fullstendig eller nøyaktig informasjon, og dette kan føre til konflikter og splittelse i samfunnet. Polariserte media kan også bidra til å øke mistroen til medier og journalistikk generelt, noe som kan være skadelig for demokratiet. I de fleste saker ulike perspektiver og synspunkter, og polarisering øker faren at samfunnet splittes, og at man hater de andre.

Spillet passer best inn i kontekst. En kontekst kan for eksempel være «Oss og de andre» hvor man diskuterer respekt og toleranse. Enten på tvers av sosiale lag eller fremmedkulturelle.
Spillet tar kun fem minutter å gjennomføre, noe som gjør det tidseffektivt, og gir tid til klasseromssamtalen i etterkant.

Vi kan avsløre at folkemengden blir voldelig
Lenke til spillet: https://ncase.itch.io/wbwwb

Mulige oppgaver
Før spilling:
1. Hvem eller hvilke ting påvirker deg til å mene hva du mener?
2. Har du noen eksempler?

Etter spillet:
3. Hva skulle til for at flere skulle gå med hatter?
4. Hva skulle til for at sirklene skulle bli redde firkantene?
5. Hvorfor går ikke spillet videre når man tar bilde av lykkelige situasjoner?
6. Hva viser media mest, det som går bra eller det som går dårlig?
7. Hva tror du spillet prøver å formidle?

Kompetansemål etter 10.trinn
(Må sees i lys av at spillet skal inn i en større kontekst)
KRLE

  • utforske etiske ideer fra sentrale skikkelser i filosofihistorien og anvende ideene til å drøfte aktuelle etiske spørsmål
  • utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
  • identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon

Samfunnsfag

  • vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår
  • drøfte hvordan framstillinger av fortiden, hendelser og grupper har påvirket og påvirker folks holdninger og handlinger
  • gjøre rede for årsaker til og konsekvenser av sentrale historiske og nåtidige konflikter og reflektere over om endringer av noen forutsetninger kunne ha hindret konfliktene
  • reflektere over likheter og ulikheter i identiteter, levesett og kulturuttrykk og drøfte muligheter og utfordringer ved mangfold
  • reflektere over hvilke aktører som har makt i samfunnet i dag, og hvordan de begrunner standpunktene sine

Poster